Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Polska musi budować kolej dużych prędkości za swoje pieniądze

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Autor:

mg

Data publikacji:
19-10-2011
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Polska musi budować kolej dużych prędkości za swoje pieniądze
Fot. Sebastian Terfloth, commons.wikimedia.org, CCA-SA 2.5 Generic
Polski rząd zapowiada, że kolej dużych prędkości powstanie w naszym kraju do 2030 r. Koszty budowy KDP szacowane są na 20 mld zł. Wygląda na to, że trzeba je będzie pokryć z budżetu lub pieniędzy prywatnych.

Komisja Europejska przekazała szczegóły na temat budowy nowej transportowej sieci bazowej TEN-T oraz informacje odnośnie nowego instrumentu finansowego, mającego w przyszłej perspektywie unijnej ożywić inwestycje w infrastrukturę (CEF). KE ujawniła m.in. listę projektów, które wejdą w skład wspomnianej sieci bazowej. Polska ma skorzystać m.in. na włączeniu do niej korytarza Warszawa - Berlin - Amsterdam/Rotterdam - Felixstowe - Midlands oraz Helsinki - Tallin - Ryga - Kowno - Warszawa - Katowice. Zapisy na unijnej liście wspominają o kolei dużych prędkości zauważając jedynie konieczność dokończenia tworzenia dokumentacji niezbędnej dla realizacji tej inwestycji.

 

"Linia "Ygrek" kolei dużych prędkości została uwzględniona w sieci bazowej (kolej pasażerska). Planowany horyzont czasowy roku 2030 powinien zostać uwzględniony. Projekt ten obecnie nie jest na bardzo zaawansowanym etapie, lista projektów dołączona do CEF przewiduje jedynie prace studialne. Dla następnej perspektywy budżetowej, przewiduje się, że inne projekty kolejowe powinny zostać zrealizowane jako pierwsze, w zależności od stanu ich przygotowania" - piszę unijni urzędnicy w komentarzu do listy projektów, które mają szanse na finansowanie z CEF.

 

Jak podkreśla Ellen Kray Ellen Kray z DG Mobilność i Transport Komisji Europejskiej, która odpowiada za projekty polskie, czeskie i słowackie, aby myśleć o KDP, Polska powinna najpierw zająć się modernizacją istniejącej sieci kolejowej, która nie spełnia wymogów europejskich. Unijni urzędnicy niechętnym okiem patrzą na plany przesunięcia środków UE z projektów kolejowych na drogowe. - Decyzja nie została tutaj jeszcze podjęta. Rozmowy trwają - mówi Kray. Podobnie jest z rewitalizacjami infrastruktury kolejowej - kolejarze wskazują, że na takie projekty również można by wykorzystać fundusze UE. - Rewitalizacje to jest termin, który wciąż jest omawiany - zaznacza przedstawicielka Komisji Europejskiej.

Partner działu

Aarsleff

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Polimex Mostostal: Wyniki za I półrocze są zadowalające

Biznes i przemysł

Polimex Mostostal: Wyniki za I półrocze są zadowalające

ep./inf. pras. 01 września 2023

S11 nabiera tempa. Ekspresówka połączy dwie obwodnice

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Polimex Mostostal: Wyniki za I półrocze są zadowalające

Biznes i przemysł

Polimex Mostostal: Wyniki za I półrocze są zadowalające

ep./inf. pras. 01 września 2023

S11 nabiera tempa. Ekspresówka połączy dwie obwodnice

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5